Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

Lojistik pazarı mega projelerle büyüyecek

​​​JLL Türkiye Sanayi ve Lojistik Müdürü Anıl Baştaş Turpçu, 3. Köprü, 3. Havalimanı, Organize Liman Bölgesi ve Liman Kent Projesi gibi önemli altyapı projelerinin lojistik pazarı üzerindeki olumlu etkilerinin iki yıl içinde görüleceğine dikkat çekti.


Kurumsal gayrimenkul danışmanlığı alanında faaliyet gösteren JLL Türkiye tarafından hazırlanan Ticari Gayrimenkul Pazarı Raporu’na göre, Türkiye, EMEA (Avrupa, Orta Doğu ve Afrika) bölgesindeki gelişmekte olan lojistik pazarlar arasındaki konumunu koruyor. Türkiye’nin bu konumunu korumasında güçlü talep, inşaat halindeki projeler ve planlanan arz önemli rol oynuyor.

Raporda İstanbul ve Kocaeli’ni kapsayan Marmara Bölgesi’ndeki lojistik sektörünün dinamiklerini arz ve talep yönünden incelediklerini söyleyen JLL Türkiye Sanayi ve Lojistik Müdürü Anıl Baştaş Turpçu, “Lojistik Derneği’nin verilerine göre Türkiye’de sektörün büyüklüğünün 2017 itibariyle 108-140 milyar dolar aralığında olması bekleniyor. Yılın ikinci yarısında arsa değerleri ve boşluk oranındaki artışa karşılık, talep, mevcut arz, inşaat halindeki arz, birincil kira ve kiralama işlemleri gibi kalemlerin yatay bir seyir izleyeceği düşüncesindeyiz” diye konuştu. 

Pazarın gözü mega projelerde

İstanbul-Kocaeli bölgesinde Türkiye’nin birincil lojistik pazarı olması dolayısıyla arsa fiyatlarının Avrupa lojistik pazarlarına kıyasla yüksek kaldığına dikkat çeken Anıl Baştaş Turpçu, bunun uluslararası yatırımcıları çekmenin önündeki en büyük engellerden biri olduğunu söyledi. 

“Almanya, Fransa ve İngiltere gibi gelişmiş lojistik pazarlarla karşılaştırıldığında bölgedeki yüksek arsa maliyetleri sebebiyle ortaya çıkan lojistik getiri oranları uluslararası yatırımcı açısından cazibesini kaybediyor” diye konuşan Turpçu, “Kira seviyelerinin beklenen getiri oranlarını karşılayamadığı görülüyor. Bununla birlikte, 3. Köprü, 3. Havalimanı, Organize Liman Bölgesi ve Liman Kent Projesi gibi önemli altyapı projelerinin lojistik pazarı üzerindeki olumlu etkilerinin önümüzdeki iki yıl içinde görülmesi bekleniyor” dedi. 

Yeni yatırım alanları oluşacak

Turpçu’nun verdiği bilgilere göre, İstanbul-Kocaeli bölgesinde altyapı ve yapım süreçleri devam eden mega projeler, bölgede altyapısı kurulmuş yeni yatırım alanları yaratılması açısından lojistik pazarı için çok büyük önem arz ediyor. Bu projelerin faaliyete geçmesi ile beraber İstanbul-Kocaeli hattında yoğunlaşan birincil lojistik pazarının doğuya ve İzmit körfez geçişinin de tamamlanmasıyla güneye doğru genişlemesi bekleniyor. Projeler henüz tamamlanmadığı halde, yerel ve uluslararası müşterilerin bölgedeki depo arayışlarında artış olduğu dikkat çekiyor.

Birincil kiralar sabit kaldı

Yılın ilk yarısında birincil kiraların 7 dolar seviyesinde sabit kaldığını vurgulayan Anıl Baştaş Turpçu, A sınıfı yüksek kalitede lojistik arzına yönelik artan talep dolayısıyla, lojistik pazarındaki birincil kiraların kur dalgalanmalarından etkilenmediğini söyledi. Turpçu’nun verdiği bilgilere göre, aynı dönemde 377 bin metrekarelik lojistik kiralama işlemi gerçekleşirken, kiralama işlem hacmi 2014 yılının aynı dönemine göre küçük bir düşüş kaydetti. 

İhracat hacmi payı daraldı

Lojistik sektöründeki talebi değerlendiren Turpçu, “İstanbul ve Kocaeli illerini kapsayan Marmara Bölgesi, Türkiye’nin birincil lojistik pazarı konumunda bulunuyor. İstanbul Avrupa Yakası’nda Hadımköy ve Esenyurt, Asya Yakası’nda Tuzla, Kocaeli’nde ise Gebze, Çayırova ve Dilovası, Marmara Bölgesi’nin başlıca lojistik alt pazarları olarak öne çıkıyor. Ortadoğu’daki mevcut karışıklık nedeniyle ihracat hacmi payında daralma yaşandığı görülüyor” şeklinde konuştu. 

Arzda artış

Pazardaki arzı da değerlendiren Anıl Baştaş Turpçu şunları söyledi: “2014 sonunda 7,8 milyon metrekare seviyesinde bulunan bölgedeki toplam lojistik arzı, 2015’in ilk yarısı itibariyle 8,1 milyon metrekareye ulaştı. 2014 yılsonunda 653 bin metrekare olan inşaat halindeki stok ise yılın ilk yarısında 910 bin metrekareye yükseldi. Pazarda, Kocaeli ve İstanbul alt pazarlarında yaklaşık olarak 2,6 milyon metrekarelik stokun planlama aşamasında olduğu hesaplanıyor.”​

E-ticaretin lojistik pazarı üzerinde beklenen olumlu etkiyi yaratamadığını belirten Anıl Baştaş Turpçu, “Türkiye’de e-ticaretin piyasa performansı durgunluk gösteriyor. Beklenen ivme henüz yakalanabilmiş değil. Uluslararası pazarlarda yaygın olarak kullanılan ara çözümler ve hizmetlerdeki çeşitlilik sağlanamadığı için, e-ticaret ve lojistik hizmetleri arasındaki iş akışının Türkiye’de tam olarak tesis edilemediğini söyleyebiliriz. Şu an perakende, hızlı tüketim ve otomotiv, lojistik pazarını taşıyan başlıca sektörler olarak sıralanıyor” dedi.