Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

AVM’lerin yeni yıldızı ‘food court’lar

JLL Türkiye Kiralama Direktörü Elif Kerenciler, Retail Türkiye dergisi için yazdı:​


 ‘Food court’lar alışveriş merkezlerinin ‘olmazsa olmaz’ı özelliğinin ötesine geçerek, irili ufaklı tüm AVM’lerde büyük bir yer edinmeye başladı.

Çalışan nüfusun artması, geleneklerin modern hayata adapte olması ve hızlı tempolu yaşam tarzının dışarıda yemek yeme talebi yaratması günümüzde AVM’leri de şekillendiriyor. Tüketiciler artık AVM tercihlerini sadece ürünlerini aradıkları ve sevdikleri giyim markalarına göre değil; menüsünü ve konseptini sevdiği, oturup zaman geçirmek istediği kafe ve restoranlara göre de yapıyor. Bu nedenle restoranların artık sadece menüleriyle değil dekorasyonlarıyla da birbirleriyle yarışır hale geldiğini söylemek mümkün.

Bugün yemek katı olmayan bir AVM’yi düşünmek neredeyse imkansız. Ancak yeme içme alanları da artık gelenekselin dışına çıkıp, AVM’lerin üst katlarındaki yerinin biraz da dışına çıkıyor. 

Eskiden AVM’lerde yeme içme alanları sadece fast food olarak gözükürken, bugün ilgisini Türkiye’ye yönelten yeni restoran konseptleri ve yeni lokal konseptlerle beraber bu bölüm ikiye ayrılmaya başladı. Fast food alanı yine fast food alanı olarak korunurken, diğer yandan alışveriş merkezlerinin girişlerinde sağında, solunda, terasında restoran alanları yaratılmaya başlandı. Eskiden sadece ünlü kahve zincirleri varken, şimdi ünlü restoran zincirleri de AVM’lerde yer alıyor. 

Özellikle son zamanlarda sıklıkla karşılaştığımız yeni nesil AVM'lerde ve karma projelerde yeme içme alanları müşterilere yeni bir “buluşma yeri” sunuyor. Alışveriş yapma düşüncesi olmayan kişiler bile, arkadaşları ile buluşmak için bu alanları ziyaret ettiklerinde AVM’lerdeki diğer mağazalara da uğruyor.

Bunu gören AVM yöneticileri yeme içme alanlarına ayrılan bölümleri artırmaya başladı. Böylece ‘food court’a ayrılan bölümler eskiden AVM’lerin yüzde 7-8’ini kaplarken, bu rakam son dönemde yüzde 30’lara çıktı. İnsanların sosyalleştiği ve vakit geçirdiği yerler haline gelen bu mekanlar, alışveriş merkezlerine büyük katkı sağlıyor. 

Özellikle ofis, konut ve eğlence gibi fonksiyonları içeren karma projelerin bir parçası olan 4. Kuşak AVM’ler, cadde konseptlerinde yeme-içme alanlarına geniş yer veriyor. Gelişmeler ışığında yeni yapılan AVM’ler yeme-içme alanlarına ayırdığı yeri başta geniş tutarken, daha önceden yapılan özellikle 1. kuşak içine kapalı AVM’ler de değişim sürecine girerek bu alanlara ayırdığı yeri artırmaya çalışıyor. Anadolu’daki diğer şehirlerde de gecikmeli de olsa benzer trendlerin hayata geçmeye başladığını söyleyebiliriz.