Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

Yeni nesil asansörler: Hep daha yükseğe!

Yeni neslin süper yüksek binaları göğün hiç olmadığı kadar yükseklerine uzanıyor. Fakat sadece binaların boyu uzamıyor, asansörler de gün geçtikçe daha hızlı ve akıllı oluyor…


Yeni neslin süper yüksek binaları (yüksekliği 300 metre ve daha yüksek olan binalar) göğün hiç olmadığı kadar yükseklerine uzanıyor. Fakat sadece binaların boyu uzamıyor, asansörler de gün geçtikçe daha hızlı ve akıllı oluyor… Kullanıcıların bina içinde taşınması için gereken güvenlik, verimlilik ve konfor, günümüzde bina planlama ve yönetiminin çok önemli bir parçası...

Çin Guangzhou’daki CTF Finance Centre gökdeleni gelecek yıl tamamlandığında, uzunluğu 530 metreye ulaşacak. CTF Finance Centre bu rakamla dünyadaki en uzun bina ünvanını alamayacak belki ama saniyede 20 metre yükselen asansörleri dünyanın en hızlısı olacak. 

CTF Finance Centre asansörlerinin hızı, şu anda dünyanın en yüksek binası olan Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki Burç Halife’nin (Burj Khalifa) iki katı, Amerika’daki Empire State Binası’nın asansörlerinin ise üç katı olacak. 

Ancak CTF Finance Centre bu rekoru çok uzun süre elinde tutamayacak. 2018’de tamamlanması planlanan Suudi Arabistan Cidde’deki The Kingdom Tower bir kilometreden fazla yüksekliğiyle sadece dünyanın en yüksek binası olmakla övünmeyecek; dünyada bir asansörün ulaşabildiği en yüksek noktaya (660 metre)  ev sahipliği yapacak. Dünyanın en yüksek yaşanabilir katına 52 saniye gibi bir süre içerisinde ulaşmak için, saniyede 10 metrenin üzerinde bir hızda hareket etme kabiliyeti ile dünyanın en hızlı ve yüksek çift kabinli asansörleri kullanılacak.  

Süper yüksek binaların yükselişi

Özellikle Asya şehirlerinde, süper yüksek binalar ile 21. yüzyılın kent manzaralarının birçok ortak noktası var. Çin tamamlanmış ya da yapım aşamasında olan en yüksek 10 binanın 6’sına ev sahipliği yapmakla övünüyor… Ancak şehirlerde daha çok kişi yüksek katlı binalarda yaşamaya yönelirken, asansörlerin sadece hızı değil, güvenliği ve verimliliği de önem kazanıyor. 

JLL’nin Asya Pasifik Özel Varlık Grubu Başkanı Michael George, “Süper yüksek binaların çoğu perakende, ofis, otel ve konut bileşenlerinin tümünü içerdiği için çok amaçlı kullanılıyor. Aslında binalar bu özelliğiyle dikey bir köy gibi. Bu kuleler farklı grupların çatışmasını önlemek amacıyla, toplulukları ilgi çekici mekanlar yaratmaya, sosyal bağlantılara, mesleki ve kişisel yaşamları için tanışmaya ve iletişime geçmeye teşvik etmeye odaklanmak zorunda” dedi. 

Süper yüksek binaların en büyük problemi tabii ki asansörler arızalandığı zaman insanların hızlı ve özgürce hareket edememesi… Bunun bina yönetiminin kilit zorluklarından biri olduğunu ve kiracılarının bir numaralı şikayeti olduğunu söyleyen JLL’nin Süper Yüksek Binalar Yönetim Hizmetleri (STBMS) Direktörü Samuel So, “Arıza ya da bakım nedeniyle bir asansörün faaliyetini askıya aldığımız zaman,  mevcut diğer asansörlerin insanları taşımak için yeterli kapasiteye sahip olduğundan emin olmalıyız” dedi. 

Kullanıcı dostu asansörler yaratmak

Kullanıcıların sıklıkla ilettiği bir diğer şikayet, istedikleri kata ulaşabilmek için birden fazla kez asansör değiştirmek zorunda kalmaları, kaybolmaları ve istedikleri yere çok zor ulaşmaları. Samuel So, STBMS’in, değişim katlarında doğru sisteme sahip olduklarından emin olmak için inşaat sırasında asansör mühendisleri ile birlikte çalıştığını söyledi. Bu çalışma, kullanıcıları uygun asansöre yönlendiren renk kodlu tabelaları da içeriyor. 

Artan hız ve verimlilikle birlikte üreticiler sürekli, yatay hareket edebilen, dönen kabinli asansörler gibi yenilikçi projeler üzerinde çalışıyor. 

Mini tuvalet içeren asansörler ilk başta garip gözükse de son zamanlardaki yıkıcı depremlerin ardından fikir Japon hükümeti tarafından teşvik edilmiştir. Ülkedeki son depremlerden biri sırasında 14 farklı asansörde onlarca kişi mahsur kaldı. Ve bazılarını kurtarmak 70 dakikadan uzun sürdü. Süre normal zamanda çok uzun gelmeyebilir ancak bir doğal afetin ardından bu kadar süre asansöre kısılıp kalmak​ pek çok sorun yarattı. 620 binden fazla asansörü olan Japonya, mini tuvalet fikrine çok ciddi bakıyor. 

Asansörlerin en akıllıları, kullanıcılar içeri adım atmadan önce nereye gideceğini biliyor. Kişi binanın kapısında girip, giriş kartını okutunca hangi katta yaşadığını belirliyor. Böylece binanın aynı kısmına gidecek kişiler gruplanarak, durak sayısı en az olacak şekilde en uygun asansöre yönlendiriliyor. Bu çalışma sistemi ile akıllı asansörler daha az duruyor, daha az enerji kullanıyor. Asansör kuyrukları da büyük ölçüde önlenmiş oluyor.

Anlaşıldığı üzere bina sahipleri için söz konusu olan sadece yükseklik ve hız değil. Başarılı bir süper yüksek bina, daha çok akıllı uygulamalar ve insanları taşımak için iyi planlanmış sistemlerle ilgili. ​