Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

Sağlıklı Yaşam Trendi 2019'da Gayrimenkulü De Şekillendirecek

Sunucu Dan Rather 1979’da “60 Dakika” adlı programda “Her gün duymasak da ‘sağlıklı yaşam’ diye bir kelime var” dediğinde, kırk yıl sonra bu kelimenin ne kadar önemli olacağını kimse bilmiyordu.


JLL Kiralama Ekibi Lideri Carl Muhlstein'e göre 'sağlıklı yaşam' kavramı günümüzde sabahları granola yemekten ibaret olan bir kaygı biçiminden çok daha öteye geçti. Öyle ki; sağlıklı yaşam sektörü son iki yılda yüzde 12,8 büyüyerek 4,2 trilyon dolar değerine ulaştı. Küresel ekonomik çıktının ise yüzde 5,3'ünü temsil eder hale geldi. İçinde bulunduğumuz gayrimenkul sektörü de -perakendeden otel ve ofislere kadar- bu durumdan fazlasıyla etkilendi.

Spor salonlarını ele alırsak örneğin, sadece Amerika'da spor salonlarına üye olanların sayısı 2000'den 2016'ya kadar iki katına çıkarak 57 milyona ulaştı. Spor salonlarına olan bu ilgi ofis ve alışveriş merkezi sahiplerinin de binalarında mutlaka bu alandaki markalara yer vermek istemesine yol açtı. Bunun yanı sıra çalışan sağlığına önem veren ve bu kavramın üretkenliği artırdığına inanan şirketlerin artmasıyla ofislerde doğal ışık kullanımını mümkün kılan, temiz havaya ulaşma imkanı sunan, dış mekanları bulunan refah çalışma ortamlarına talep önemli derecede arttı.

Peki Nedir Bu Sağlıklı Yaşam?

Sağlıklı yaşam; fiziksel, ruhsal ve duygusal sağlık kavramlarının tümüyle ilgilidir. Fiziksel, ruhsal ve duygusal olarak iyi hissetmektir… Detoks içecekleri, acai kaseleri, akupunktur klinikleri, spinning ve sıcak yoga stüdyoları, aktif karbonlu limonata, egzersiz sırasında rahatsızlık vermeyen böylece spor yaparken bile selfielerde güzel çıkmayı sağlayan yeni makyaj yöntemleri… Aslında hepsi günümüzün sağlıklı yaşam kavramıyla yakından ilgili.

Sektörün hızla büyümesini sağlayan gelişmelerin sürücü koltuğunda ise Y Kuşağı oturuyor. Araştırmamıza göre; 18 ila 34 yaş arasındaki kişilerin yüzde 80'inden fazlası, harcanabilir gelirlerinin dörtte birini sağlık ürünleri ve hizmetleri için kullanıyor.  

Tabii sadece Y Kuşağı değil. İşyerlerinde bir arada çalışan dört kuşak da sağlıklı yaşamın peşinde. Düşünsenize mesela hangi 'baby boomer' ofis binasında yer alan, ileri teknoloji koşu bandı ve duşları olan bir spor salonuna ücretsiz olarak gitmeyi istemez.

Gayrimenkul Sektörü Nasıl Etkileniyor?

JLL'nin Global Perakende Kiralama Yönetim Kurulu Başkanı David Zoba sağlıklı yaşamın perakendeye etkisi konusunu şöyle özetliyor: "Bir dönem alışveriş merkezleri spor salonlarını yasaklıyordu, şimdi ise onlar en iyi kiracılardan biri konumundalar. Hem kiralanabilir alanların önemli bir kısmını dolduruyorlar hem de alışveriş merkezine önemli bir ziyaretçi trafiği çekiyorlar.

'Department store' olarak adlandırılan ve farklı ürün çeşitlerini bir arada sunan büyük mağazalar ise her geçen gün sağlıklı yaşam ürünlerine ayırdıkları alanları büyütüyorlar. Örneğin Saks Fifth Avenue markası, New York'taki bayrak mağazasının bir katını sağlık, zindelik ve güzelliğe adadı, adını da "The Wellery" koydu.

Süpermarketler arasındaysa Whole Foods bu konuda çıtayı biraz yüksek tutmuş olabilir. Bir zamanlar sağlık konusunda etkileri tartışılan ve insanlar tarafından sorgulanan ürünleri satan hipermarketler bile organik ürünler, cold brew kahveler ve organik meyve suyu barlarına artık giderek daha fazla yer vermeye başladılar. ABD Tarım Bakanlığı Ekonomik Araştırma Servisi'ne göre; artık geleneksel marketlerin dörtte üçünde organik ürünler satışa sunuluyor.

Gayrimenkulün bir başka ayağı olan otelleri ele alırsak örneğin. Bazı Westin otelleri, brokoli ve yulafları yemeklere dahil eden bir 'SuperFoods' oda servisi menüsü sunmaya başladı. Washington D.C.'deki Ritz-Carlton Georgetown'da konuklar, aromaterapi banyo tuzlarının tadını çıkarabilecekleri ya da C vitamini katkılı duş sonrası arıtılmış havayı soluyabilecekleri 13 'Sağlıklı Yaşam Odası'ndan birini tercih edebilir. Spor kıyafetlerinizi mi unuttunuz? New Balance ortaklığı ile Westin Otelleri'nde, markanın ayakkabılarını, şortlarını, gömleklerini ve spor sütyenlerini 5 dolara kiralayabilirsiniz!

Herkes İçin Sağlık!

Uzmanlara göre sağlıklı yaşam sektörünün daha da hızlı gelişebilmesinin önünde duran en büyük engel, bu ürün ve hizmetlerin henüz herkes için erişilebilir fiyatlarda olmaması.

Küresel Sağlık Ekonomisi 2018 görünümüne göre, 34 ülkede inşası başlamış veya planlanmış 740'tan fazla sağlıklı yaşam alanı bulunuyor. Sağlık sektörüyle ilişkili gayrimenkul yatırımlarının önümüzdeki beş yılda yüzde 8 oranında artarak 2022'de 197 milyar dolara ulaşması tahmin ediliyor.

Daha erişilebilir fiyatlar ve bu konuda daha da bilinçlenen yatırımcılarla, sağlıklı yaşam sektörünün 2019'da ve önümüzdeki birkaç yılda daha gayrimenkul sektörünün gelişimini etkilemeye devam edeceğine şüphe yok…