Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

İstanbul

Alışveriş Deneyimi Ses Tanıma Teknolojisi İle Yenileniyor

​Ses tanıma teknolojisi henüz emekleme aşamasında olsa da günlük yaşamımızdaki yerini hızla genişletiyor. Cihazlarında bu teknolojiyi kullanmaya başlayanların sayısı arttıkça perakende sektörü de ilgisini bu yeni alana yönlendirmeye başladı.


Ses tanıma teknolojisi ve arkasındaki yapay zeka sayesinde artık market, pizza ve kahve siparişinizi sadece cihazınızla konuşarak verebiliyorsunuz. Alışveriş için mağazalara gitmek, oturum açmak için bilgisayarlar kullanmak veya bir uygulamayı kullanmak için telefonun kilidini açmak artık zorunlu değil. Amazon ve Google’ın piyasaya sunmuş olduğu ses tanımalı cihazlara ne istediğinizi söyleyerek de bu işlemleri gerçekleştirebiliyorsunuz. 

Söz konusu teknolojilerin kullanım seviyesi henüz hayal edilen aşamada değil ancak kullanıcılar tarafından benimsenmiş durumda. Kullanıcılar henüz alışveriş için olmasa bile, uyandıklarında cihazlarına hava durumunu ve günlük programlarını sormak için ses tanıma teknolojisini kullanıyorlar. Önümüzdeki yıllarda ise alışverişlerini bu teknolojiyi kullanarak yapanların sayısında önemli bir artış bekleniyor. 

Halkla ilişkiler şirketi Walker Sands’in araştırmasına göre; neredeyse her beş ABD'li tüketiciden biri son bir yılda ses tanıma teknolojili cihaz kullanarak satın alma işlemi gerçekleştirmiş. Bu kullanıcıların yüzde 33’ü bir sonraki sene de bu işlemi yine ses tanıma teknolojisiyle yapacağını söylüyor. 

Ses Tanıma Teknolojisi Perakendeye Gıda Yoluyla Giriş Yaptı!

Perakendeciler arasında ses tanıma teknolojisini en çok kullananlar ise gıda sektöründe yer alıyor. Dominos Pizza’nın sanal sipariş asistanı Dom’a akıllı telefonunuzdaki Dominos uygulamasını kullanarak pizza yemek istediğinizi söylediğinizde size "Asla istemeyeceğini düşünmüştüm" diye sevimli bir cevap veriyor ve sözlü olarak siparişinizi alıyor. 

Starbucks da mobil uygulamasını indiren müşteriler için benzer bir deneyim sunuyor. Müşteriler cihazlarında bulunan My Starbucks Barista ile sanki mağazadaki gerçek bir barista ile konuşuyormuş gibi hissediyorlar.

Perakende sektöründe ses tanıma teknolojisinin en çok kullanıldığı alanlardan bir diğeriyse; geçmişte tüketicilerin daha önce yaptıkları siparişleri tekrar yerine getirmek. Bu teknoloji geçmişinize dokunarak daha önce verdiğiniz siparişleri tek komutla tekrar size ulaştırabiliyor. 

Kıdemli Araştırma Analistlerimizden Arielle Einhorn’a göre, sesle aktive edilen perakende teknolojisi, giderek yaygınlaşıyor. Bu teknoloji kullanıcının işini kolaylaştırmanın yanı sıra perakendecilere de müşterilerle daha fazla iletişim kurma ve alışveriş deneyimine katılma imkanı yaratıyor. 

Otomobillerin Alışveriş Yaptığı Bir Dönem!

Firmaların çoğu henüz bu teknolojiyi ve ilerde sunacağı imkanları göz ardı ederken, ileri görüşlü firmalar sürece dahil oluyorlar. Örneğin geçtiğimiz yıl, LG Electronics, Amazon’un Alexa teknolojisi ile donatılmış web bağlantılı bir buzdolabının, insanların ihtiyaç duydukları şeyleri bularak sipariş verebildiğini açıkladı. Söz konusu buzdolabı içinde bulunan yiyeceklere göre yemek tarifi de verebiliyor. Otomobil sektörünün önde gelen markalarından Ford da Alexa ile bu teknolojiye adım atanlardan. Ford, sürücülere ürün sipariş etme, soru cevaplama, müzik oynatma, sesli kitap okuma veya restoran araması yapma gibi imkanlar sunan Alexa teknolojisine sahip araçlar üretiyor. Alexa ile araçları evden kontrol etmek de mümkün... 

Tüm bu gelişmelerin yanında akıllarda beliren en büyük sorulardan birisi ses tanıma teknolojisinin perakende sektörü için tam anlamıyla çalışıp çalışmayacağı. Örneğin; sesli komutla siyah bir elbise sipariş vermek isterseniz aklınızdaki elbise ile siparişle gelen elbisenin örtüşüp örtüşmeyeceği merak konusu. Bu dönemde moda sektörü için ses tanıma teknolojisi kullanışlı gibi görünmese de Einhorn’a göre bu teknoloji perakende mağazalardaki alışveriş deneyimini artırabilir. Örneğin; müşterilerin her sorusuna yanıt verebilecek bir ses tanıma cihazı ile alışveriş deneyimine yeni bir soluk gelebilir. Diğer yandan da ses tanıma teknolojisi ile teknolojiye duyarlı gençlerin pazara olan ilgisi artırabilir.

Tüm yeni teknolojiler gibi, ses tanıma teknolojisi de deneme yanılmalarla insanların gerçekten neye ihtiyacının olduğu tespit edilerek günden güne gelişecek. Einhorn’a göre, "Online siparişin yaygınlaşması gibi, her türlü ihtiyacımız için ses tanıma teknolojisinin kullanılması da an meselesi."