Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

İstanbul

'Küçük, bağımsız bir bira' ile dönüşümü başlattılar!

Kuzey Amerika'da endüstrinin yavaş yavaş ortadan kalkması ile gündeme gelen sanayisizleşme trendi sürerken, geriye atıl durumda pek çok fabrika binası kalıyor. Bu durum modern lezzetler çizgisinde gelişen ‘butik bira’ sektörünün büyümesini destekliyor...


Son dönemde çok ilgi gören butik bira sektörü, sanayi tesislerinde kendine yer edinmeye başladı. Bu küçük ölçekli bira fabrikaları, şehir dışında kalan ağır sanayi bölgeleri değil belki ama ülke çapında canlanan birçok şehir içi sanayi merkezi için mükemmel bir yatırım olarak görülüyor. Bira fabrikaları binaların dönüşümünde ve çağı yakalamasında önemli bir rol oynarken, sadece binalar değil onlara ev sahipliği yapan gelişmemiş mahalleler de bu gelişimden faydalanıyor.  

JLL Butik Bira Rehberi’ne​ göre, 2011-2016 yılları arasında Amerika’nın 36 eyaletinde bira sektörü çığ gibi büyüyerek iki katı butik bira üretimi yapmaya başladı. Amerikan Bira Üreticileri Birliği’ne göre; geçen sene ülkede 826 yeni açılış ve 97 kapanış ile birlikte 5.300'den fazla küçük ve bağımsız bira fabrikası faaliyet gösterdi. Bu büyüme yerel ekonomide 7.000 iş kaynağı sağlarken 129.000 Amerikalı, butik biracılar tarafından işe alındı. 

Bira Dostu Şehirler Gelişimin Öncüsü

Oregon Eyaleti’nden Portland, Arizona Eyaleti’nden Mesa, New York Eyaleti’nden Yonkers ve Pennsylvania Eyaleti’nden Duquesne gibi şehirler butik bira sektörü ve getirecekleri ekonomik ve kültürel faydalar konusunda her zaman ileri görüşlüydüler. JLL Endüstriyel Araştırma Direktörü Aaron Ahlburn’e göre; bu şehirlerdeki butik bira sanayisinin yükselişi, toplumu teşvik etmeye ve eski bir sanayi bölgesinde yeniden mekan hissi yaratılmasına yardımcı olan önemli bir katalizör oldu. Bölgede butik bira üreticileri bulunmasının ekonomik avantajlarından biri de yerel istihdamı artırarak daha önce kullanılmayan binalara kira ödenmesiydi. Bira fabrikalarına yakın yerlerdeki perakende alanlarında da gelişme görüldü.

Pek çok bira üreticisinin toplumdaki yerini oluşturmak ve sağlamlaştırmak için yerel gelenek ve kültürle uyum içinde olması da gelişime katkı sağlayan tercihlerden biri olarak öne çıktı. Örneğin; Chicago'daki Off Color Brewing, pilsner türü birası ‘Tooth & Claw’u yaratmak için Field Museum ile bir araya geldi. San Diego'daki Karl Strauss Brewing ise kurucularının butik bira girişimini başlattığı Mission Beach'deki ünlü can kurtaran kulesinin adını vererek ‘Tower 10 IPA’ adlı birayı üretti.

Gerçekten de lokasyon ile kültürel uyum birçok butik bira fabrikasının gayrimenkul anlaşmalarını yapan veya bozan neden oluyor. Nezihleşen semtler, endüstriyel depo alanlarına ve ofis parklara kıyasla, bünyesindeki endüstriyel alanlara ya da yeniden geliştirilen terk edilmiş endüstri bölgelerine daha kolay kiracı bulabiliyor. 

Büyük Oyuncuların Da Benzer İhtiyaçları Var

Aynı şartlar, çoktan sektörde yerini almış ancak markasını yaymak için yeni gayrimenkul ihtiyacı olan bira üreticileri için de geçerli. Diğer yandan bu işletme sahipleri sadece imajları ve belirlenmiş müşteri kitleleri ile uyumlu lokasyonlara değil, aynı zamanda büyümek için gereken lojistik tesislere de ihtiyaç duyuyor.

Bu durum büyük şirketlerin ikinci lokasyonları olarak neden ABD’nin diğer ucunu seçtiklerini açıklıyor. Örneğin ‘Fat Tire’ biralarının üreticisi New Belgium, Colorado Fort Collins'deki orijinal tesisine ek olarak Kuzey Carolina'nın Asheville kentinde ikinci yerini açtı. İlk tesisi ile California San Diego’nun en popüler turistik destinasyonlarından biri olan Stone Brewery’nin ise ikinci adresi Virginia Richmond oldu.

Butik bira üreticilerinin mekan tercihleri, yerel kültürle uyumlu olmalarının yanı sıra lojistik açıdan yeni pazarlara olan yakınlığı ve ulaşım ağlarına erişimi sayesinde biraları müşterilerine henüz tazeyken sunma imkanı da doğuruyor. Diğer yandan lojistik erişim butik bira üreticileri tarafından seçilen yerlerde önemli bir rol sahibiyken, endüstriyel tesislerin altyapısı da önem taşıyor. Bira fabrikası için tercih edilen kentsel sanayi bölgesi, sağlam ve düşük maliyetli bir şekilde yüksek kaliteli su (bira ana bileşeni) üretimine, geniş atık su arıtma kapasitesine ve sağlam/güvenli bir güç kaynağına sahip olmalı. Bir kesintinin bira fabrikasına binlerce varil değerli ürüne mal olabileceği düşünülürse bira üreticilerinin bu konuda iyi seçim yapması gerektiği aşikar. 

Şehir Merkezlerindeki Gelişim Sürecek

Butik bira endüstrisinin büyümesi son zamanlarda fiyat baskısı, satışların daralması ve sermayeye erişimin azalması gibi nedenlerle durağan belirtiler gösterse de, butik bira sektörü 2015'te ABD'deki tüm bira endüstrisinin yaklaşık yüzde 12'sini temsil etti. Bu durum büyük endüstri oyuncularının artan rekabetine rağmen, butik bira endüstrisinin genişlemesi için umut veriyor.

Tüketicilerin butik biralara ilgisi devam ettiği sürece, butik bira üreticileri kendilerine şehir içindeki sanayi tesislerinde yer bulmaya devam edecektir. Buralarda yer buldukça da taze ürünleri sunup sadık tüketiciler bulmayı sürdürecektir. İşin özü, yeni nesil bira üreticileri uzun yıllar başarıları için bardaklarını tokuşturabilecek gibi gözüküyor… ​