Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

​Konut Geliştiriciler İhtiyaçlara Cevap Verebiliyor Mu?

Günümüzün dikey yapılaşması ve şehir hayatı eski komşulukları unutturuyor derken, son dönemde konut geliştiricilerin komşuluk bağlarını güçlendirecek alanlar yaratmaya özen göstermesi dikkat çekiyor...


Günümüzün dikey yapılaşması ve şehir hayatı eski komşulukları unutturuyor derken, son dönemde konut geliştiricilerin komşuluk bağlarını güçlendirecek alanlar yaratmaya özen göstermesi dikkat çekiyor. Geliştiriciler kişilerin ev alma ya da kiralama kararını hangi faktörlerin etkilediğini iyi analiz etmeye ve ihtiyaçlara cevap vermeye başladı…

"Yaşa, Çalış, Eğlen"
Bundan 4-5 yıl önce lüks kabul edilen granit tezgahlar, parke zeminler, enerji tasarruflu cihazlar artık günümüzün çok aileli konut geliştiricileri için olmazsa olmaz standartlar haline geldi. Konut geliştiriciler artık, özellikle ABD’de, hızla yükselen "Yaşa, Çalış, Eğlen” talebini karşılamak adına, köpeklere özel spalardan, HD sanal golf simülatörlerine; özel helikopter sahalarından, drone iniş alanlarına kadar kullanıcılardan gelen her türlü talebe yanıt veriyor.
JLL Amerika’nın Orta Atlantik Çok Aileli Konut Ekibi Direktörü Christine Espenshade’e göre bugünün çok aileli konut sakinleri 4 beyaz duvardan ve steril lobilerden ilham almıyor. Evlerini bir arka plan olmaktan ziyade, modern ve ilgi çekici çehresiyle yaşam kalitelerini artıran bir unsur olarak görmek istiyorlar.
Diğer yandan konut sakinlerinden gelen talepler oldukça çeşitli, fakat ortaya çıkan ana temalar şöyle sıralanabilir: topluluk, bağlanabilirlik, mobilite ve sürdürülebilirlik.


Toplumun Bir Parçası Olduğunu Hissetmek
Bugün, çok aileli binalarda, bina sakinleri gelişen bir toplumun parçası olmak istiyorlar. Zaten aslına bakarsanız insanların şehir merkezlerinde yaşamak istemelerinin sebebi de aynı iç güdüden kaynaklanıyor. National Apartment Association’ın (NAA) yakın tarihli bir raporunun da ortaya koyduğu gibi son üç yıldaki en popüler projeler, kulüp evleri, açık hava mutfakları ve oyun alanları gibi insanları bir şekilde bir araya getirenler oldu. 
Ancak bugünün çok aileli konut trendlerine baktığımızda havalı kulüp evlerinden çok daha fazlası var. Örneğin bazı geliştiriciler tıpkı ofislerde çalışanları bir araya getirmek adına yapılan ‘happy hour’lar gibi apartman sakinlerinin birlikte içkilerini yudumlayabilecekleri etkinlikler planlıyorlar. Bu etkinlikler topluluk duygusunu yaratmaya yardımcı oluyor, bu da aslında kişilerin yatırımlarını şekillendiriyor.  Bir apartman sakini, tatil yaparken alt kattaki komşusu bitkilerini suluyorsa ya da köpeğine bakıyorsa, o kişinin kira sözleşmesini yenileme şansı normale göre çok daha yükseliyor.

Teknoloji Konutları Da Dönüştürüyor

Kişileri projelere bağlamanın tek yolu bu değil elbette. Dijital bağlanılabilirlik de en az bu kadar önemli bir etken. Nesnelerin İnterneti, Akıllı Bina ve Yapay Zeka kavramlarının da yükselişiyle artık deneyimleri daha gerçekçi yaşama isteğine olan talep her zamankinden fazla.  Mülkiyet genelinde ücretsiz Wi-Fi zaten yaygınlaşmıştı fakat her geçen gün bina sakinlerinin tercihleri daha da zenginleşerek artıyor.
Teknoloji, tüketicilerin hayatlarını her açıdan kontrollü yönetebilmeleri için eşsiz fırsatlar sunuyor. Geliştiriciler de bu fırsatlardan fazlasıyla yararlanıyor. Ev sakinlerinin aydınlatma, termostat ve ev aletlerini kullanışlı bir uygulama ile kontrol etmesine olanak tanıyan entegre sistemler bu fırsatların başında geliyor.


Artık Tek İhtiyaç Otopark Değil

Çok aileli konut tipi sakinleri için ulaşım da bir diğer önemli etmen. Bu projeleri tercih edenler araçları için park yeri arama sorunundan da kurtulmuş oluyorlar. Fakat tek ihtiyaçları araba park yeri sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Günümüzde yaklaşık 1 milyon Amerikalı işe bisikletle gidiyor. Binalar bu nedenle bisikletle için de güvenli depolama alanları sunmaya başladı. Hatta bunun da ötesine geçip ‘bicycle kitchens’ sloganıyla bina sakinlerine onarım ve bakım hizmetleri sunan geliştiriciler de var. 
JLL Türkiye Konut Direktörü Gün Gökkaya’ya göre “Şehir merkezinde yaşamanın en büyük cazibelerinden biri teorik olarak insanların şehir dışında yaşayanlara göre işlerine daha kolay ulaşabiliyor olmaları” Fakat bildiğiniz gibi gerçek tam olarak böyle değil. Trafik zaten bilinen bir sorun. Hiç kimsenin bisikletini 4 kat merdivenden yukarı taşımak istememesi de başka bir sorundu. “Geliştiriciler bu sorunu gördü” diyen Gün Gökkaya “Daha iyi çözümlerle buradayız” diyerek harekete geçtiklerinin de altını çiziyor. Toplu taşımaya yakınlık da bina sakinleri için önemli kriterlerden. Artık Uber ve Lyft gibi araba paylaşım servislerini kullananlar için de birçok bina özel bekleme alanları yaratıyor. Bu alanlar ortak kullanım alanı yarattıkları için toplum bilinci oluşumuna da katkıda bulunuyor. Espenshade, "Uber bekleme salonu, sakinlerin genellikle yolculuk yapmak için bekledikleri sürede birbirleriyle sohbet ettikleri çok sosyal bir yer haline geldi" diyor.


Sırada ne var? Alışılandan Fazlası ve Ötesi
Gelişen teknoloji ve yaşam tarzı trendleri doğrultusunda tüketici beklentileri değiştikçe, günümüzde yenilikçi görünen olanaklar kısa bir süre sonra standart ürünler haline geliyor.
Espenshade, "Geliştiriciler stratejilerini çok yönlü imkânlar sağlanması üzerine kuruyorlar" diyor ve ekliyor: "Ancak paslanmaz çelik aletlerle ve eski 'lükslerle' gördüğümüz gibi, bu olanakların bazıları zaten sakinler için bir istek olmaktan çok ihtiyaç haline geliyor. Gelişime devam etmek için geliştiriciler tekliflerini sürekli olarak zamanın getirdiklerine göre yenilemek durumunda. Bununla birlikte, her yaş grubunun sakinlerinin ihtiyaçlarını gerçekten karşılamak için dikkat çekmenin ötesine geçmeliler. Evcil hayvanlara yönelik spalar daha yaygın hale geliyor, ancak bugünün çok aileli binalarında kapalı oyun odası olmaması şaşırtıcı. Dede ve ninelerin torunları ile zaman geçirmeye yönelik ihtiyaçlarına cevap verecek bu alanda da yenilikler yapılmalı.”


Tek bir apartman dairesi, sakinlerine her zaman yeterli rahatlığı sunamayacak. Oysa kullanıcılarına bağlanabilirlik imkanı sunanlar uzun yıllar popüler tercih olmaya devam edecek…