Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

Mağazada Üretilen Ürünler Perakendenin Geleceği Mi Olacak?

Geleceği düşünen markalar, modayı daha farklı hale getirmek için yüksek maliyetlere rağmen teknolojiyi kullanıyorlar. Bu teknolojilerden en çok göze çarpan tedarik zincirinde büyük dalgalanmalara yol açacak olan yerinde üretim.


​​​​Alman spor giyim devi Adidas, Berlin’de Mart 2017’de açtığı pop-up mağaza ile perakende trendini yönetiyor. Knit for You olarak bilinen bu pop-up, müşterilerin kendi süveterlerini tasarlamalarına imkan vererek, onlara farklı bir deneyim yaşatıyor.

Son kullanıcılara ‘birlikte yaratma’ imkanı veren bu girişim, onu hayata geçiren işbirlikçilerine yani hükümet, özel sektör ve araştırma kurumlarına da merkezi olmayan bir üretim şeklini keşfetme imkanı sunuyor. 

Bu yeni teknoloji, müşterilerin tasarımlarını oluşturmak için el hareketleriyle ışığı yönetebileceği bir karanlık odada yer alıyor. Odadaki lazer gövde taramaları sayesinde müşteriler kendi vücuduna uygun ürünü sipariş edebiliyor. Ardından makine giysiyi keserek üretmeye başlıyor.

Adidas'ın bu projesinin çok etkileyici olduğunu söyleyen JLL Almanya Perakende Satış Direktörü Dirk Wichner nedenini şöyle açıklıyor: “Proje, kullanıcıyı hem ürünü tasarlama hem de üretme sürecine dahil ediyor. Oysa standart satış kanalları onları ancak tasarım aşamasından birkaç ay sonra, mağazalara teslim edilen ürünleri satın alırken marka ile buluşturuyordu. Gelecekteki trendleri tahmin etmek tasarımcılar için gerçekten zor.”

Müşteriler Kişiselleştirilmiş Dokunuşlar Arıyor

Adidas’ın bu teknolojisinin ilgi görmesinin altında yatan sebep aslında günümüzde müşterilerin perakendeden gastronomiye kadar tüm sektörlerde özelleştirilmiş ürünler talep etmesiyle ilgili. Wichner’a göre “Kişiselleştirme büyük bir sosyal mesele.” Ve bu mesele, hem modaya hem de gıda da dahil tüm kıyaslanabilir ürünlere yansıyor.

Bazı perakendeciler halihazırda 3D – 3 boyutlu baskı deneyimine başladı. Boston’daki Tedarik Bakanlığı da sadece 90 dakika içerisinde özelleştirilmiş blazer ceketler üretiyor.

Knit For You, Adidas’ın üretime ve kişiselleştirmeye yönelik tek teknoloji girişimi değil. Silikon Vadisi start-up’larından, 3 boyutlu baskı teknolojileri uzmanı Carbon şirketi ile de Futurecraft 4D olarak adlandırılan bir proje için ortaklık kurdu. Proje kapsamında geleneksel kalıplara ihtiyaç duyulmadan, sıvı malzemenin ışıkla sertleştirilmesi yöntemiyle ‘orta tabanı ışık ve oksijenle işlenen dünyadaki ilk yüksek performans ayakkabısı’ yaratıldı. Eskiden tek bir çift için 1 saat 20 dakikayı bulan imalat aşaması, yeni yöntem ile 20 dakikaya kadar indirildi.

Adidas bu yeni teknoloji ile spor türüne ya da müşterilerin yaşadığı şehirlere özel ayakkabılar üretebilmeyi ve hatta yakın gelecekte müşterilerine ayakkabılarını baştan sona kendilerinin tasarlayabileceği bir imkan sunmayı hedefliyor.

Adidas her ne kadar seri üretime yaklaşmış da olsa bu teknolojiler hala oldukça maliyetli. Wichner’e göre bu tarz ürünlerin artması maliyetlerin düşürülmesine bağlı. Şimdilik, ‘yerinde üretilen’ ürünler daha pahalı olma eğilimi gösteriyor. Örneğin Adidas’ın söz konusu süveterleri müşterilere 200 euro’ya mal oluyor.

Mağazaları Gözden Geçirme Zamanı

Teknoloji tam anlamıyla hazır olduğunda, 3D baskı ve diğer yerinde üretim cihazları mağazaları da dönüştürmeye başlayacak. Raflara ve vitrinlere ayrılan alanlar azalırken,  makineler, tarayıcılar ve benzeri cihazlar için daha fazla alan açılacak.  

Üretim ve satıştaki bu değişikliğin yarattığı dalgalar tedarik zincirinin tüm halkalarında hissedilecek. Makine mühendislerinin sipariş defterleri tamamen dolarken, depolama ve dağıtım tesislerine olan ihtiyaç azalacak. Diğer yandan önemli lojistik zorluklar aşılabilecek, fazla üretimlerin önüne geçilecek ve tüm bunların kuşkusuz çevreye olumlu katkıları olacak. 

Teknoloji henüz çok erken aşamalarında olabilir fakat hem müşterilere hem de perakendecilere sağladığı  faydalar göz önüne alındığında, geleceğin perakende mağazalarında kendine önemli bir yer edineceğini söyleyebiliriz.