Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

Alışveriş Caddelerinde ‘Trafiksizleşme’ Hareketi Başladı

Avrupa’nın alışverişin nabzını tutmasıyla ünlü caddelerinde son trend araç trafiğini insan trafiğine dönüştürmek. Avrupa’nın trafiksiz alışveriş caddelerini ve hayatımıza yansımalarını sizin için derledik…


Londra’nın meşhur alışveriş adresi ‘Oxford Caddesi’ trafiksiz cadde konseptinin son takipçilerinden. Bu ‘trafiksizleşme’ konsepti değişikliği her ne kadar JLL Londra Kiralama Yöneticisi Mark Smith’in belirttiği gibi ‘caddenin ziyaretçiler için daha keyifli olmasını sağlayacak ve ziyaretçi sayısını artıracak’ olsa da, temelinde sağlık yer alıyor. Yakın zamanda yapılan ölçümler Londra’da hava kirliliğinin sağlığı olumsuz etkilediğini, doğum öncesi meydana gelen ölümlerin en büyük nedeninin dizel araçlarla kamyon ve otobüslerden çıkan NO2 gazı olduğunu ortaya koymuştu. Hava kirliliğinin en kötü olduğu yer olarak da Londra’da araç trafiği ve insan yoğunluğunun en fazla olduğu yerlerin başında gelen Oxford Caddesi gösterilmişti. Hükümet bu konuda önlem almaya çağırıldıktan bir süre sonra, geçtiğimiz aylarda Londra Milletvekili Sadiq Khan yüksek seviyedeki hava kirliliğinin önüne geçmek adına 2020 yılına kadar Oxford Caddesi’ni trafiksiz hale getirmeye çalıştıklarını açıkladı. 

JLL Londra Kiralama Yöneticisi Mark Smith, sağlık için çok faydalı olacak olan bu trafiksizleşme hareketini, caddelerdeki mülk sahipleri ve perakendeciler için de önemli ve olumlu bir gelişme olarak değerlendiriyor. Avrupa’nın en yoğun ve hareketli caddelerinden biri olan Oxford Caddesi’nin trafiğe kapatılmadan bile her hafta 4 milyonu aşkın kişi tarafından ziyaret edildiği düşünüldüğünde, caddenin trafiğe kapatılarak hava kirliliğinin azaltılması sonucunda ziyaretçiler için daha keyifli bir yer haline geleceği kuşkusuz. 

Alışveriş merkezleriyle kıyaslandığında ziyaretçilerin ilgisini çekmede yetersiz kalabilen caddeler, kısıtlı zamanı olan kişiler için de en uygun alışveriş seçeneği olarak görülmüyor. Diğer yandan yayalaştırılmış cadde konsepti ile iyi bir yönetim bir araya getirildiğinde, bu alanlar caddeler için ve eğlence severlerin rahatlıkla gelip gidebilecekleri bir açık hava alışveriş merkezine dönüşebilir. 

Sadece Londra’da değil Avrupa’nın pek çok şehrinde alışveriş caddeleri, şartları iyileştirilerek birer yaşam merkezine dönüştürülmeye çalışılıyor. İtalya, Hollanda ve Danimarka’da trafiksiz alışveriş caddelerine ulaşımı kolaylaştırmak için yeni metro hatları oluşturulurken, hava kirliliğini azaltmak için de çevre binalarda yeşil dostu uygulamalar hayata geçiriliyor. Sonuç olarak ise trafiksizleşen caddelerde ziyaretçi sayısının geçmişe kıyasla yaklaşık yüzde 25 arttığı gözlemleniyor. 

İşte trafiksizleşme konseptini benimsemiş ve birer yaşam noktasına gelmiş Avrupa caddelerinden örnekler: 

Stroget– Kopenhag, Danimarka

Danimarka’nın başkenti Kopenhag’ın kalbi Stroget Caddesi 1962 yılında Avrupa’nın en uzun trafiksiz caddesi olarak tasarlanmış. Popüler bir turist çekim noktası olan 1.1 kilometrelik Stroget, farklı kitlelere hitap eden Max Mara, Lous Vuitton, H&M ve Zara gibi birçok perakendeciye de ev sahipliği yapıyor. 

Hali hazırda sahip olduğu genç ve yüksek gelirli nüfus ile birçok lüks perakendecinin ilgisini çeken Danimarka’da, Stroget Caddesi trafiksizleştirildikten sonra caddede bulunan perakendecilerin satışlarında bir yıl gibi kısa bir süre yüzde 25 ila yüzde 40 arasında artış gerçekleşmiş, ziyaretçi sayısı ise ikiye katlanmış. 

Schildergasse – Köln, Almanya

Yayalaştırma çalışmalarını en erken uygulamaya koymaya başlayan Almanya’da trafiksizleştirilmiş birçok alışveriş caddesi mevcut. Köln’deki Schildergasse ise en popüler olanlardan biri. 500 metre uzunluğundaki Schildergasse’yi her saat başı 13 bin kişi ziyaret ediyor. Ziyaretçi sayısının artışında 2014 yılında Neumarkt Galerie’nin yanına açılan Primark’ın katkısı büyük. 

Antik Roma dönemine dayanan cadde, departman mağazalarına, sofistike butiklere ve St. Antoniter Kilisesi gibi ikonik tarihi yapılara ev sahipliği yapıyor. Tarihi dokusuyla farklı bir alışveriş tecrübesi arayanları kendine çekiyor.  

İstiklal Cadd​esi – İstanbul, Türkiye

Trafiksizleşme konseptini benimseyen caddeler arasında Türkiye’nin en ünlü caddelerinden biri olan İstiklal Caddesi de yer alıyor. Son dönemde terör saldırıları nedeniyle ziyaretçilerin ilgisinde azalma yaşansa da, İstanbul’un simgelerinden İstiklal Caddesi hafta sonu en yoğun olduğu günlerde 3 milyon kişinin uğrak yeri olma özelliğine sahip. Birçok uluslararası ve yerel perakendeciye ev sahipliği yapan 1.4 kilometre uzunluğundaki cadde, eğlence hayatının nabzını tutan restoran ve kafeleri, merkezi ulaşım imkânı ile turistlerin ilgisini çeken otelleri ve ofis portföyü ile de kendi içerisinde başlı başına bir şehir gibi.

JLL Türkiye Perakende Danışmanlığı ve Cadde Mağazacılığı Direktörü Roni Saris, bir alışveriş merkezi gibi profesyonel, planlı ve A’dan Z’ye bir kurguyla yönetildiğinde İstiklal Caddesi’nin cazibe merkezi haline geleceğini belirtiyor. AVM’lerde olduğu gibi, tüketiciyi alışverişe özendiren çeşitli kampanyalarla çekim sağlanması gerektiğine dikkat çeken Roni Saris, sık tekrarlarla caddenin ziyaretçi profiline özgü organizasyonlar yapılabileceğini söylüyor.  Caddenin tarihi yapısının parlatılarak ön plana çıkarılması,  doğru mimari dokunuşlarla ve çevre düzenlemeleriyle  ziyaretçiler için keyifli bir ortamın yaratılmasının yanı sıra caddenin Taksim Meydanı ile bütünleştirilmesi ve burada bir şehir müzesine yer verilmesinin de bölgenin dana canlı hale getirilmesi konusunda çok önemli olduğu görüşünde. 

Beurstraverse – Rotterdam, Hollanda

Koopgot ya da ‘alışveriş kanalı’ olarak adlandırılan bu yeraltı alışveriş bulvarı 1999 yılında alışveriş severleri yol üzerindeki trafikten uzak tutmak için inşa edilmiş. 1953 yılında Rotterdam patlamasından sonra Avrupa’nın ilk yayalaştırılmış alışveriş bölgesi ve Rotterdam’ın ana alışveriş caddesi olarak inşa edilen De Lijnbaan’a bağlanan Beurstraverse’de Tommy Hilfiger, Mango ve Invito gibi büyüklü küçüklü mağazalar ve turistleri çeken kafe ve restoranlar var.  

Corso Vittorio Emanuele II – Milan, İtalya

Avrupa’nın moda başkenti Milan’da bulunan onlarca alışveriş caddesi arasında Corso Vittorio Emanuelle II en popüler olanı. Adını İtalya’nın ilk kralından alan trafiksiz caddede hem geleneksel perakende zincirlerini hem de Gucci ve Prada gibi lüks perakendecileri görmek mümkün. 

Destination Retail raporumuza göre; Milan son dönemde uluslararası perakendeciler için bir çekim noktası haline geldi. Günümüzde ise Avrupa’nın en çekici perakende şehirleri arasında dördüncü sırada yer alıyor. Bu başarıda alışveriş caddelerinin rolü büyük.

Carnaby Caddesi – Londra, İngiltere

Oxford Caddesi’ne komşu Carnaby, 1960’lardan beri alternatif modanın ikonlarından biri. 1.9 kilometrelik Oxford Caddesi’ne kıyasla yaklaşık 200 metrelik uzunluğuyla çok daha dar bir alana sahip olsa da çeşitli restoran, kafe, moda butikleri ve uluslararası firmaların amiral mağazaları ile ziyaretçilerin ilgisini çekmeye devam ediyor. Her yıl 44 milyon moda sever Carnaby Caddesi’ni ziyaret ediyor.   

Londra’nın Carnaby Caddesi’ni diğer caddelerden ayıran bir diğer konu da yönetim şekli. Carnaby Caddesi’nin tamamına sahip olan Shaftesbury, kiracılar için tek iletişim noktası sağlayarak kiralama süreçlerini kolaylıkla yürütmekle beraber; moda günleri, yemek festivalleri gibi etkinliklerle ziyaretçilerin ilgisini çekmeyi başarıyor. JLL Londra Kiralama Yöneticisi Mark Smith, marka karmasını kontrol etmek ve kiralama süreçlerini kolaylaştırmak adına bir cadde üzerindeki tüm binaları satın alma girişimlerinin sayısında artış görüldüğünü belirtiyor.