Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

Tüketiciye ulaşmanın yeni yolu: Pokémon Go çılgınlığı

Geçtiğimiz Temmuz ayında sadece bir haftalık bir sürede 75 milyonu aşkın indirme oranı ile artırılmış gerçeklik dünyasına büyük bir hızla giren Pokemon Go, ünlü dijital oyun üreticisi Nintendo’nun başarısı kanıtlanmış projelerinden çok daha fazlası...


Nintendo tarafından geliştirilen Pokémon Go’nun ilk yayınlandığı ülkelerden biri olan Avusturalya’da Woolworths, TAB, Sportbet ve KFC gibi perakende dünyasının büyük isimleri Pokemon Go mobil çılgınlığını odak alan pazarlama kampanyaları hazırlamaya başladılar bile. Pokémon Go potansiyelini fark eden perakendecilerle beraber AVM pazarlama ekiplerinin ve AVM yatırımcılarının hedef kitlesi ise Pokémon Go jargonunda ‘Pokémon Eğiticisi’ olarak geçen ve gerçek hayatta büyük bir azimle etrafı dolaşarak Pokemon yakalamaya çalışan Pokemon Go oyuncuları. 

Avusturalya’nın yaygın süpermarket zincirlerinden biri olan Woolworths, Pokémon Go oyuncularının nasıl Pokémon yakalayacaklarını anlatan ipuçlarını mağazalarının duvarlarına asıyor. Mağazalara ve alışveriş merkezlerine daha fazla Pokémon Eğiticisi çekmenin tek yolu tabi ki bu değil. Düzenli olarak müşteri çekmek isteyen restoran,perakendeci ve AVM yatırımcıları birer Pokémon Go müşterisi haline gelerek hedef kitlelerine daha interaktif bir tecrübe sunma fırsatına sahip. Oyunda ‘gym’ adı verilen sanal spor salonları, Pokémon Eğiticilerinin sahip oldukları Pokémon'ları birbirleri ile yarıştırarak daha fazla puan ve Pokémon kazanabilecekleri birer sanal tesis.  İnternet aracılığı ile dolduracağınız basit bir form ile mağaza veya işletmenize bir sanal spor salonu ya da Pokémon Eğiticileri’nin 5 dakikada bir ziyaret ederek daha fazla Pokémon yakalamalarına yardımcı olacak topları depolayabilecekleri Pokéstop’lar açılması talebinde bulunabilir, bu sayede potansiyel müşterileri çekebilir ve ziyaretçi sayılarınızı artırabilirsiniz. 

Geo-konum özelliği ile çalışan Pokémon Go’nun sadece birkaç gün içerisinde  markaların ve AVM pazarlama ekiplerinin yaratıcılığını harekete geçirdiği aşikar, bu yaratıcılık ile şekillenen pazarlama stratejileri ise oluşturulmaya başlandı bile. Cadde ve alışveriş merkezlerinde yer alan geleneksel mağazaların müşteri çekmek için uygulayabilecekleri inovatif artırılmış gerçeklik konseptleri aynı zamanda rakiplerine fark atmalarına yardımcı olacak gibi görünüyor. Bu kapsamda ziyaretçi sayısını ve ziyaretçi sayısına paralel olarak metrekare verimliliğini artırmayı hedefleyen AVM yöneticileri için de uygulanabilecek bir sürü fırsat doğuyor. Sosyal medya veya sadakat programları ile entegre edilerek hedef kitleye sunulan kampanyalar ile alışageldik pazarlama uygulamalarının dışına çıkmak mümkün. 

Geçmiş yıllara baktığımız zaman artırılmış gerçeklik teknolojisinin perakende tecrübesini geliştirmeye yönelik uygulamalar ve stratejiler için uzun zaman önceden kullanılmaya başlandığını görebiliriz. Boston Retail Partners tarafından yapılan araştırmaya göre; Amerika’daki perakendeciler ve alışveriş merkezi yatırımcılarının %31’inin gamification adı verilen oyunlaştırma taktiğini sadakat programlarına entegre ettiği görülüyor. Perakendeci ve yatırımcıların %81’i ise gelecek 5 yıl içerisinde bu strateji kapsamında aksiyon almayı planlıyor. 

Pokémon Go uygulamasının yayına alındığı ülkelere ABD, İngiltere ve Avusturalya’dan sonra Japonya’nın da eklenmesi ile beraber Avrupa kıtası ve Yeni Zelanda’da büyüyen Pokémon Go çılgınlığı bu ülkelerde bulunan yerel ve uluslararası perakendecilerin yakın takibinde. Perakendeciler kendi pazarlama stratejilerie artırılmış gerçeklik teknolojisini adapte ederken bu trendi kendileri ile beraber takip eden inovatif projelerde yer almaya da özen gösteriyorlar.

Sanal Gerçeklik Sektörü Ele Geçiriyor

Sanal gerçeklik ve pazarlama dünyasında sanal gerçekliğin kuzeni olarak tanımlanan artırılmış gerçeklik alışveriş merkezi  sektöründeki güç ve hâkimiyetlerini düzenli olarak artırıyorlar. Tamamen bilgisayar ortamında üretilmiş bir çevreyi özel sensörlü gözlük ve eldivenler ile tecrübe etmeyi sağlayan sanal gerçeklik teknolojisinin artırılmış gerçeklik ile ayrıştığı nokta gerçek zamanlı çevre ile iletişim. Dijital öğeleri yüksek kalitede görselleştirerek kodlayan artırılmış gerçeklik teknolojisinde bu dijital öğeler gerçek hayata entegre ediliyor. Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojilerinin sektördeki yatırım değerinin 80 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 

Dünyayı Kasıp Kavuran Trend

2016 yılının Temmuz ayında yayınlanmış olmasına rağmen, Pokémon Go hem Android hem de Apple’ın uygulama mağazalarının ‘en çok indirilen uygulamalar’ tablosunda ilk sırada yer almayı başardı. Yayına geçtikten sadece bir hafta sonra Amerika’da 65 milyon kullanıcıya ulaşan oyun, dünyayı kasıp kavuran bir trend haline geldi. Ufak bir karşılaştırma yapmak gerekirse, 2006 yılında kurulan ünlü sosyal ağ Twitter 10 yıl içerisinde 65 milyon Amerikalı kullanıcıya ulaşmayı başarırken Pokémon Go 65 milyon Amerikalı kullanıcıya sadece 7 gün içerisinde ulaştı. Pokémon Go’nun en büyük avantajı oyun içerisinde bazı özelliklerin satılması haricinde ücretsiz olması. Bu sayede oyuncular seviye atlayabilmek için daha fazla dışarı çıkarak Pokemon yakalamak için kullandıkları çevreyi sürekli olarak genişletiyorlar. Seviye atlamak için daha fazla adım atan oyuncular sayesinde ise perakende mağazaları, restoranlar ve alışveriş merkezleri ziyaretçi sayılarını artırma fırsatı yakalıyor. 

Bir mülkün dijital dünyada içerisinde bir Pokemon spor salonu ya da Pokéstop bulundurması henüz bu mülkün değerini artıran indikatörlerden biri haline gelmese de özellikle Amerika’daki gayrimenkul profesyonellerinin ilan çalışmalarında Pokémon Go ile ilgili bilgileri daha fazla ziyaretçi ve potansiyel müşteri çekmek için kullanmaya başladığını görüyoruz. 

İşte bu yüzden, bir oyun üreticisinin girişimiyle yıllar sonra tekrar hayatımıza giren Pokémonlar gibi, kitlelere hitap eden yenilikleri hafife almayan ve aksine bu yenilikleri erken fark edip işine uyarlayanlar kazanıyor. Alışveriş merkezinizden, mağazanızdan ya da ofisinizden Pikachu çıkarsa ne mutlu size!