Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Haberler

Istanbul

Perakendeciler İçin İnternet Yeterli Değil

İnternetten satışın gün geçtikçe daha çok rağbet görmesi perakendecileri bu alana yöneltiyor. Ancak hangi kanala ağırlık verilmesi gerektiği konusu akılları karıştırıyor. JLL uzmanları yorumladı: İnternet perakendeciler için gerekli ama yeterli değil


Oturduğumuz yerden kalkmaya bile gerek kalmadan rahatça alışveriş yapmak ve aynı gün dağıtım hizmeti sayesinde siparişini verdiğimiz ürünü hızlıca teslim almak hayatımıza yadsınamaz bir kolaylık getirdi. Ancak alışveriş için fiziksel bir güç sarf ederek mağazalara gitmek ve ürünleri bu şekilde satın almak da vazgeçmesi kolay olmayan köklü bir gelenek.   

Son dönemde geleneksel perakendeciler internet kaynaklı satış kanallarının önemini anlayıp bu alanlara yatırım yapmaya başlarken, internetten satış üzerine kurulu markalar ise gelenekselliğe doğru bir adım atarak, taştan duvardan mağazalarda ürünlerine yer vermeye başladı. Kanadalı Perakende Analisti Jim Danathy, organik yiyecek ya da kontak lens gibi niş alanlarda satış yapan markaların perakende dünyasına internet kaynaklı satış ile giriş yaptıklarını, ancak bu firmaların vitrin çalışmaları yaparak rakiplerinin mağaza satışlarının önüne geçmeye çalıştığını belirtiyor. 

E-ticaretten fiziksel alana geçiş dünyanın her noktasında mevcut. Büyük Amerikan perakendecileri arasında yer alan optikçi Warby Parker, moda perakendecisi Bonobos ve İngiliz nevresim perakendecisi The White Company bir süredir ürünlerinin internet satışlarını beslemek için vitrinler kiralayıp inşa etmeye başladılar bile. İnternet satışlarının, mağaza vitrinleri aracılığı ile desteklenmesi sıklıkla karşılaşılan bir model olsa da uygulanabilecek tek senaryo bu değil. Bu konuda önemli olan nokta, perakendecilerin başarılı bir strateji oluşturmaları ve bu strateji çerçevesinde fiziksel ve dijital alanlarını birbirine entegre edebilmeleri. 

Buna rağmen tüm perakendecilerin internet üzerinden ticaret yapmaya uygun bir yapıya sahip olmadığını belirten JLL EMEA Perakende Araştırmaları Yöneticisi James Brown, markaların internet üzerinde var olmasının tek çözüm yolu olmadığını; yüksek alt yapı, dağıtım masrafları ve muntazam bir şekilde yürütülmesi gereken stok kontrolleri gibi zorlu koşullara karşın düşük kar marjı nedeniyle inovatif farklı çözümlere yönelinebileceğinin altını çiziyor. 

Fiziksel perakendecilerin internet dünyasında kendilerine bir yer edinme çabası sürerken, marka yapısını geliştirmek ve yeni dağıtım kanalları oluşturmak adına geleneksel mağazalardan destek alarak e-ticaret dünyasında yer edinme yarışı da tam hız devam ediyor. 

Perakendeciler İçin Yeni Bir Model

JLL Amerika Perakende Piyasaları Yöneticisi Naveen Jaggi, hızla piyasaya yayılan bu trendin doğru bir konsepte yerleştirilmesi gerektiğini belirtiyor. İncelemelere göre; 2008 yılında piyasalarda yaşanan durgunluk, alışveriş dünyasındaki ekonomik modeli değiştirerek perakendecilere e-ticaret platformları üzerinden yaptıkları satışları yıllık yüzde 15 oranında artırma şansı tanıdı. Durgunluk sonrası ise perakendeciler dip fiyat yani bir ürünün zarar etmeden satılabileceği en düşük fiyat politikasını benimsediler. Bu süreçte tüketicilerin alışverişe çıkmasını tetikleyen en güçlü etmenlerden biri bu politikaydı; perakende dünyasının her noktasında şaşırtıcı derecede düşük olan ürün fiyatları uzun vadede sadece e-ticaret aracılığı ile satış yapan perakendeci formlarının oluşmasını sağladı. Sadece internet dünyasında var olan perakendeciler durgunluk sonrası dönemde perakende piyasasının kutuplaşmasına neden oldu; lüks perakende satışlarının alışkanlıkları sabit iken orta sınıf piyasa tüketicileri radikal bir şekilde satın alma formlarını değiştirerek birer e-ticaret tüketicisi haline geldiler.  E-ticaret aracılığı ile alışveriş konseptine adapte olan tüketiciler günümüzde ise fiyatlandırmaya çok daha fazla dikkat ediyorlar. Tasarruflar ve bu tasarrufu nasıl sağlayacakları, alışveriş gündemlerinin baş maddelerinden biri. Söz konusu adaptasyon süreci ve sonrasında internetten alışveriş tecrübesinin öneminin üst noktalara taşındığını görüyoruz ancak internetten alışveriş hiçbir zaman ana sahnedeki tek oyuncu olmayı başaramadı. 

Aslında tüketiciler, perakende firmalarının websitelerini satın alacakları ürünü anlamak adına eğitim amaçlı kullanıyor. Sıradan basit bir internet araması yüzlerce sayfalık ürün seçeneğini potansiyel tüketicilerin karşısına çıkarıyor. Tüketiciler bir ürünü seçtikten sonra ürünün satışının yapıldığı mağazaya giderek, sipariş verdikleri veya sipariş vermeyi düşündükleri ürüne dokunarak incelemeyi ve duruma bağlı olarak ürünü mağaza üzerinden satın almayı tercih ediyorlar. 

Günümüzde perakendecilerin hayatta kalabilmesi için sayısız online ve geleneksel entegrasyonu gerçekleştirmek zorunda olduğunu belirten Jaggi, aslen tüketicilerin taleplerinin önemli olduğunu da sözlerine ekliyor. İster bir internet mağazası klasik perakende mağazacılığına geçiyor olsun, ister büyük bir klasik perakendeci internet üzerinden sağladığı hizmetin kapsamını artırsın; online ve mağaza içi satışın çizgilerini doğru çizmek bir perakendecinin başarılı olması için büyük önem taşıyor. 

Butik ve Departman Mağazaları 

Gelişen e-ticaret ve klasik mağazacılık konseptleri için önemli olan gizli bir detay mevcut:  internet üzerinden satış ile ilk adımını atan perakendeciler, Departman Store adı ile de anılan içerisinde birçok farklı kategori ve segmentten ürünün satışa sunulduğu devasa mağazaları tercih etmiyorlar ve klasik mağazacılık dünyasında yer almıyorlar. Tchibo markası Türkiye’de ve dünya genelinde bu stratejinin son takipçilerinden olarak gösterilebilir. İnternet üzerinden geniş bir ürün yelpazesinin satışını gerçekleştiren perakendeci; alışveriş merkezi ve caddelerde yer alan mağazalarında sadece haftalık konsept ürünlerinin satışını gerçekleştiriyor. 

Öte yandan Staples ve Kohls gibi dünyanın köklü perakendecileri, online dünyadaki alanlarını genişleterek tüketicilerine sonsuz bir alışveriş tecrübesi sunuyor. Bu tip perakendecilerin benimsediği ‘koşulsuz iade politikası’ ile tüketiciler bir ürünü nereden almış olursa olsun istedikleri herhangi bir mağazaya geri getirerek anında para iadesi alabiliyorlar. Satış alanları ve formları konusunda yatay ve dikey büyüme sağlayan perakendeciler birçok internet alışverişi müşterisini kargo şirketleriyle uğraştırmayarak internet mağazacılığı ve klasik perakende mağazacılığı arasında güçlü bir bağ kuruyor. 

İnternetten geleneksel mağazacılığa ya da gelenekselden internet mağazacılığına; bariyerleri kırarak limitleri aşmak ve tüketicilere talep ettikleri perakende tecrübesini yaşatmak, perakendeciler için başarının altın anahtarı.